Fotocredit: Trond G. Rasmussen

Ugrasdugnad fredag 21. august

Vekk med brennesler og burot! Bygartnerne tilbake i bydelen!

21. august 2015

Parkanlegg og bytrær forfaller. Dette er ikke bare dårlig miljøpolitikk, men også dårlig byutvikling.

Miljøpartiet De Grønne vil ha tilbake bygartnerne!

Vi ser at parkanleggene og bytrærne blir nedprioritert og forsømt. Historiske bed, som er utviklet og driftet av erfarne bygartnere gjennom mange tiår, blir forenklet og faset ut. I stedet for langsiktig og sammenhengende drift settes gartnerarbeidet ut på kortsiktige anbud med alt for lave rammer. Vi får mer bruk og kast, og bruker pengene på ad hoc-løsninger, utplantning av sommerblomster og store blomsterfat i stedet for de historiske bedene. Bytrærne blir ikke fulgt opp og fjernes uten planer for erstatning.

Det er absurd at vi nedlegger rike blomsteranlegg og samtidig oppretter nye ad hoc beplantninger for å redde biene rett ved siden av.

Vi vil ha bygartnerne tilbake!

Akkurat nå er burot en utfordring. Ugresset finnes langs gjerder, gater og plasser over hele byen, og skaper store problemer for allergikere. For mange er plagene så store at de ikke kan delta i idrett eller sykle til jobb og skole i pollensprednings-perioden 15. juli til 1. september. Siden dette problemer ikke synes å være tatt inn i anbudene for drift av byen, tar vi i De grønne på oss hanskene selv og gjennomfører en ugressaksjon fra nå og ut august. Bli gjerne med!

_MG_9940

Ivrige ugraslukere, andrekandidat på BU-lista og tredjekanditat på Oslolista, Beate Folkestad Habhab, listekandidat Åse Lange med Ridder og regionssekretær i MDG, Ingunn Emdal tar en pust i bakken nedenfor Blåsen i Stensparken.